Ledelse som tåler hverdagen
Ledergrupper mangler sjelden kompetanse
De fleste ledergrupper og team vet hva de burde gjøre. Likevel stopper det ofte opp i praksis.
Ikke fordi viljen mangler, men fordi det blir krevende når:
- friksjon unngås for å bevare ro
- uenighet tones ned (.. og tas på gangen etter møtet)
- ansvar blir uklart
- møtene ikke gir merverdi
Over tid koster dette mer enn man tror.
Tankedreieriet tar tak der det betyr mest
Jeg går inn i ledergrupper som en trygg og tydelig samtalepartner.
Ikke for å fjerne friksjon eller ulikheter, men for å gjøre teamdynamikken håndterbar, relevant og konstruktiv.
Her jobber vi med:
ærlige samtaler
tydelig ansvar
samspill som tåler uenighet
Ledelse må fungere når det er enkelt, men også når det er krevende.
Friksjon er ikke et problem
Når mennesker bryr seg, oppstår det spenning og ulike perspektiver.
Det er naturlig. Og helt nødvendig!
Utfordringen er ikke friksjon og uenighet i seg selv, men hvis dette ikke får et rom for å utforskes, i en trygg ramme kan det oppstå gnisninger eller utrygghet.
I Tankedreieriet jobber vi med friksjon på en måte som er:
- vennlig i intensjon
- tydelig i ansvar
- konstruktiv i praksis
Det gir bedre beslutninger – og et sterkere samspill.
Rolig, presist og virkelighetsnært
Arbeidet formes etter hver ledergruppe /team, men har alltid samme kjerne:
Tid til å se klart.
Mot til å være ærlig.
Vilje til å ta ansvar.
Jeg leder ikke mennesker, men holder rommet, slik at ledergruppen selv kan ta den plassen de trenger.
Ofte handler det like mye om å stoppe opp som å gå videre.
Hva dette rommet bidrar til
Ledergrupper som arbeider i dette ansvarlige rommet opplever ofte:
- tydeligere ansvar i lederrollen
- mer direkte samspill
- tryggere uenighet
- bedre beslutningskvalitet
- mindre energitap over tid
- større merverdi
Ikke fordi alt blir enklere.
Men fordi det blir mer ærlig og bærekraftig.
Om Tankedreieriet
Tankedreieriet er etablert for ledere og team som vil ta ansvar på alvor – også for det som skjer mellom mennesker.
Det ansvarlige rommet er kjernen i arbeidet mitt.
Her får samtaler den plassen de trenger, og friksjon håndteres med respekt, tydelighet og menneskelighet.
Jeg tror ikke på raske løsninger.
Jeg tror på samspill som tåler hverdagen og virkeligheten.
Er det ansvarlige rommet riktig for dere?